Meer dan Knäckebröd en IKEA: De Scandinavische film.
We hebben het zelden over de films uit Scandinavië. Waarom is dit? Al vanaf begin 20e eeuw hebben de Scandinavische landen tijdsbepalende films uitgebracht. Vooral in Zweden en Denemarken was er een florerende filmindustrie ten tijde van de zwijgende film. Met sterren en grootheden die tot op de dag van vandaag hun roem hebben behouden. Daarnaast zijn er zeer eigenzinnige filmmakers zoals bijvoorbeeld Lars von Trier, Aki en Mika Kaurismäki en Ruben Östlund en is deze regio ook verantwoordelijk voor een van de meest bepalende filmstromingen uit de jaren ‘90, DOGMA 95.
Het is een cinema die soms heel donker en onheilspellend is, maar op andere momenten geeft deze cinema blijk van verrassend veel humor.
De Scandinavische film heeft veel te bieden, inderdaad meer dan knäckebröd en IKEA. In zes bijeenkomsten is Jan Salden de gids voor deze filmische reis en zal je aan de hand van diverse filmfragmenten meenemen door de filmgeschiedenis van Scandinavië.
(Je krijgt dus niet een complete film te zien)
Het filmcollege vindt plaats op 6 maandagavonden van 19:30 – 21:30
Tickets:
Regulier €15,-
Filmpas en CKV € 13,-
Passe-Partout regulier €78,- (6 bijeenkomsten, alleen online te koop)
Koop hier je online Pass-Partout ticket
Passe-Partout Filmpas, CKV €66,- (alleen via de receptie te koop)
Maandag 30 september: Het Begin
Scandinavië roerde zich al snel op het filmfront. Er waren eigenzinnige filmmakers aan het werk zoals Mauritz Stiller, de ontdekker van Greta Garbo, Victor David Sjöström die zo bekend was dat Hollywood er alles aan gedaan heeft om hem in te lijven, en de meer experimenterende Carl Dreyer met zijn films zoals LA PASSION DE JEANNE DARC en VAMPYR zijn grootste successen vooral buiten Scandinavië behaalde.
Maandag 7 oktober: De grootmeester: Ingmar Bergman
Ingmar Bergman wordt gezien als het boegbeeld van de intellectuele film Bergman bracht meer dan psychologie in de film, ook symboliek en religie (of twijfel hieraan).
Bergman was ook iemand die de kijker serieus nam en dientengevolge ook veel van hem/haar/het eiste.
Maandag 14 oktober: Koude streken maar een warm gevoel voor humor.
Als we kijken naar de films van de Finse broertjes Aki en Mika Kaurismäki, de absurdistische, melancholische en tragische films van de Zweed Roy Andersson of de absurde wereld van Anders Thomas Jenssen kan men niet anders concluderen dan dat de Scandinavische film zeer eigenzinnige en typische humor heeft.
Maandag 28 oktober: DOGMA 95
Scandinavië en Denemarken in het bijzonder, waren ook verantwoordelijk voor een van de laatste belangrijke filmstromingen, namelijk Dogma 95. Afzetten tegen de populaire filmcultuur zocht men middels Dogma 95, een manier om weer tot een nieuwe en frisse vertelwijze te komen. In deze lezing komt het accent op Lars von Trier en Thomas Vinterberg te liggen.
Maandag 4 november: De vrouwen: van Igmar Bergman tot Susanne Bier
En natuurlijk waren er de vrouwen. Scandinavië leverde de nodige belangrijke vrouwen in de filmwereld af. Van actrices zoals Asta Nielsen die de zwijgende film bepaalde, Ingrid Bergman en Greta Garbo die hun grootste successen vooral in Hollywood boekten en de Ingmar Bergman heldinnen Liv Ullmann en Bibbi Andersson. En wat te zeggen van de regisseurs Suzanne Bier en Mai Zetterling.
Maandag 11 november :En Nu ? De cinema vanaf 2000…
En hoe ziet de Scandinavische cinema er na 2000 uit? Veel nieuw talent zoals bijvoorbeeld Ruben Östlund, maar het is ook cinema die vooral in de kern verontrustend is, met films zoals TURIST, THE SQUARE, UTOYA, 22 JULI of DEN SKYLDIGE. Is voor deze verontrusting een reden te vinden?