Nieuws
Bekijk hier onze algemene voorwaarden en privacy-statement.
Cadeau-actie ECI cultuurfabriek: jongeren die geen kaartje kunnen betalen gratis naar binnen
Volgens De Kock zit vooral de jeugd de laatste jaren in de hoek waar de klappen vallen. „Eerst was er corona, waardoor theaters, bioscopen en poppodia de deuren deels of helemaal moesten sluiten en cursussen gecanceld werden. En nu is er een economische crisis, waardoor voor velen een kaartje onbetaalbaar is geworden. Beide crises belemmeren de toegang tot kunst en cultuur. En dat is heel jammer, want het is voedsel voor de ziel.”
De Kock benadrukt het belang van cultuureducatie: „Je moet mensen al op heel jonge leeftijd in contact laten komen met kunst en cultuur; hen laten zien dat je daarmee een verhaal kunt vertellen en verbinding kunt maken. Een theaterstuk of andere cultuuruiting laat je dingen ontdekken die je nog niet kent, zet je aan het denken, zorgt voor een andere blik en stimuleert de ontwikkeling van talenten.”
Maatschappelijk belang
Bovendien, zo zegt de ECI-directeur, zijn jongeren de cultuurmakers van de toekomst. „Als je daar niet in investeert, dan valt er straks een hele lichting weg. Het gaat dus ook om een maatschappelijk belang.” ECI cultuurfabriek hoopt de doelgroep onder meer te bereiken via scholen, Voedselbank, stichting Leergeld en het COA. „Die organisaties hebben zicht op waar de nood het hoogst is en welk kind er in aanmerking komt voor een gratis toegangskaartje.”
Lees het hele artikel hier
Directeur Margo de Kock vertelde onlangs ook over de vrijwilligersdag én de ‘Geef een kind cultuur kado’ actie bij Roermond.NieuwsTV.
Bekijk het interview hieronder, vanaf 30:09 minuten: